תרבות, ניכור, שיעמום, ויאוש

עברתי דירה לבלוג המאזין – http://www.listener.co.il

Museek, אקורד הסיום

Posted by עידו שחם ב- מאי 20, 2008

איך להתחיל את הפוסט הזה? קצת קשה לי כי העניין היה מאוד קרוב לליבי והשקענו (לדרמן + דורי + אני = צוות מיוסיק) בזה לא מעט דם יזע ודמעות. טוב, אהיה תכל'סי. אנחנו סוגרים את אתר Museek בוכה

האתר מת בין כה וכה. אין כמעט מבקרים בעוד אנחנו משלמים ממיטב כספינו על האיחסון. אין לנו זמן להשקיע בו, ואתר שלא מוסיפים לו תוכן ופיצ'רים פשוט לא יכול להמשיך לשרוד בעולם הקצבי של היום. איפה היו גוגל אם הם היו מסתפקים רק במנוע החיפוש? כנראה זיכרון שכוח אל כמו אלטוויסטה. למען דור העתיד ויזמים שעומדים לפתח איזשהו אתר משלהם, אני רוצה לשתף את הטעויות שעשינו במיוסיק.

smashed_guitar003.jpgטכנולוגיה מורכבת מדי. הלכנו על GWT כדי לבנות את האתר בסגנון של אפליקציה AJAX-ית. אמנם הצלחנו להרים אפליקציה די מורכבת בזמן יחסית קצר (כ-3 חודשים) מבלי להבין כמעט ב-JavaScript והבדלים בין דפדפנים. טוב, זה שקר לבן, כי בלא מעט מקרים כן היינו צריכים לרדת לרמת הג'ווהסקריפט ולהבין למה דברים לא עובדים בפיירפוקס. בכל אופן, עם GWT יצא וואחד קוד ספגטי שממש קשה ומעצבן עכשיו לתחזק ולשפר, ולכן אין לנו חשק לתחזק ולשפר. לכו על טכנולוגיה כמה שיותר פשוטה, דהיינו PHP-ים וג'אווסקריפט ישיר. עזבו אתכם אנימציות וזיקוקי דינור. לכו על ממשק פשוט שיהיה לאחר מכן מאוד קל לשנות ולשפר.

האתר לא היה חברתי. הלכנו על מודל מיושן משהו בסגנון מנוע חיפוש שהרעיון שלו כבר התחיל לעבור מהעולם בכל מה שקשור למשאבי אנוש. לינקדאין היה כבר בסביבה, ומעט זמן אחרי שיצא מיוסיק נפתחה עונת הציד של הפלאגינים בפייסבוק. יותר נוח, נעים, פשוט, ומקובל להכיר אנשים חדשים דרך אנשים שאתה כבר מכיר, כמעט לכל מטרה שהיא. היה לנו דווקא רעיון שכזה בהתחלה, שכל מוזיקאי יוכל להזמין לאתר את החברים שלו ולסמן שהוא ניגן איתם. ירדנו מזה כי נתקלנו בהרבה שאלות פתוחות לגבי האינטראקציה וקשיים טכנולוגיים שהרגשנו שלא יכלנו לפתור בזמן הנתון. אבל היום אין ספק. רשתות חברתיות זה מה שהולך, ואם הייתי מפתח מחדש את מיוסיק הייתי עושה את זה על גבי הרשת של מייספייס שיש בה כבר מלא מוזיקאים ורשימות חברים. נשאר רק להגיד עם מי ניגנתי, ולאפשר לי למצוא מוזיקאי במעגלי החברים שלי והמעגלים שלהם וכו'.

האתר לא היה תוסס. לא ייצרנו תוכן בסגנון בלוגים, חדשות, או מידע מעניין אחר. לא הוספנו פיצ'רים חדשים בהדרגה והודענו באופן שותף על כל השינויים שעשינו. כשהאתר נראה מת, אנשים יתפסו אותו ככה ולא יגיעו אליו הרבה מבקרים, או כשיגיעו לא ישארו בו הרבה זמן. מן הסתם ההמלצה היא לעשות את ההפך המוחלט – לייצר תוכן, להוסיף פיצ'רים, לתקן באגים, והכי חשוב להודיע על כך באופן שוטף. אפילו לרשום בלוג באתר עם כל מיני שטויות מצחיקות יכול לעזור לשמור עליו בחיים ולהזרים מבקרים באופן קבוע.

חסרה ויראליות. מהרגע שמוזיקאי נרשם לאתר פעם אחת, אין לו יותר מדי סיבות לחזור לאתר. לא הייתה מערכת הודעות פנימית שמשתמשים ירצו לחזור ולבדוק (רצינו, אבל לא נראה שהיה זמן לממש את זה). לא היה מנגנון מובנה להזמין אנשים נוספים, כמו מנגנון להזמין אנשים שניגנתי איתם כבר כמו שכתבתי מקודם. למשל בקונספט של "ניגנתי עם" אפשר לייצר רשתות כאלה עם איזשהו מוזיקאי במרכז ולראות עם מי הוא ניגן. אפשר לנצל את זה למטרה כיפית יותר, כמו להזין פנימה מוזיקאים ידועים ממקומות כמו ויקיפדיה או אמ"ג ולייצר תרשימים שכאלה שיהיה אפשר לראות איך מרושתים מוזיקאים ידועים האחד לשני. אולי יש כבר דבר כזה, ואם לא, זה יכול להיות סקסי ומשהו שאנשים יחזרו לראות ולהשתמש בו. עוד רעיון שצץ לי עכשיו, שמוזיקאים מקומיים יוכלו לראות אם אולי הם אשכרה מקושרים באיזשהו אופן נגינתי לאחד הגדולים. 6 דרגות מג'ימי הנדריקס?

לא היינו מחוייבים מספיק. בשלבים הראשוניים הייתי מאוד נלהב לגבי הפרויקט בתור מוזיקאי חובבן. שני חברי האחרים לפרויקט קצת פחות כי הם לא כבדים כמוני בעניין. בהתחלה זה היה בסדר, אבל ככל שהמשיך הזמן זה נתן את אותותיו. אין מה לעשות, צריך לעסוק בפרויקט שמלהיב אותך ואת שותפיך מאיזושהי סיבה. בד"כ הסיבה היא כסף, אז אם אין כסף חייבים משהו אחר. בחורות זו התשובה הבאה, ואמנם נרשמו פה ושם, אבל זה לא היה זה. וגם אני שמיוסיק היה קרוב לליבי נסעתי לי לטיול ארוך בהודו וכשחזרתי הצטרפתי לסטארט אפ ולא התכוונתי להחיות מחדש את האתר.

צריך שיווק באופן שוטף. נתתי בהתחלה פוש שיווקי לאתר ואז עצרתי. כשעשיתי פעילות שיווקית מאוד בלט שהיו יותר מבקרים לעומת הזמנים בהם לא עשיתי כלום. אי אפשר לצפות לעשות שיווק בזמן קצר ואז שהאתר יביא מבקרים מעצמו. מעט מאוד אתרים, אם יש כאלה בכלל, הם כדור שלג שכל מה שצריך לעשות זה לדחוף אותו למדרון הלבן. צריך לעשות שיווק כל הזמן בשביל להביא לאתר משתמשים חדשים ולהבין איך להחזיר אליו שוב ושוב משתמשים קיימים ואף לגרום להם להפיץ את הבשורה. כשאני אומר שיווק אגב אני לא מתכוון בהכרח לפרסום, אלא גם פעילות בפורומים, לדבר עם בלוגיסטים, ערוצי התקשורת השונים, לדאוג שהלינק נמצא בכל מיני מקומות, לחשוב על המיתוג, ועוד.

אז לא נעים, וחבל, ועצוב, ואני מתנצל ורוצה להגיד תודה ענקית קודם כל לצוות מיוסיק דורי ולדרמן שהצטרפו להרפתקאה הזאת, סיוון טולדו שתמך בנו והתעניין אפילו חודשים לאחר מכן, וכמובן לכל המוזיקאים והאנשים שרשומים לאתר, שעשו בו חיפושים, שאולי מצאו בו איזה שותף נחמד אפילו לג'אם אחד, ותודה לכל מי שעזר לדחוף את האתר והתלהב כמו גיאחה מהעונג שבת, רנן מסיטי מיול, 106fm שהקליטו ראיון איתי, וואלה שפרסמו עלינו כתבה, וכל בן אדם או ארגון אחר ששכחתי להזכיר פה, תודה!!!

אולי בכל זאת יש אור בקצה המנהרה. עם סגירת מיוסיק מונחת וואחד כפפה על הריצפה. אפשר בכלל לקחת את הרעיון לרמה בינלאומית ולעשות את הקונספט בכמה שפות כפלאגין למייספייס, בהנחה שאין שם עדיין דבר כזה. אז אם אתם מוזיקאים או מאוד מתחברים לרעיון, או מכירים מישהו שיתחבר, ומחפשים לעשות פרויקט מדליק אם סתם כגיקים משועממים בבית, או כפרויקטנטים בתיכון, או באוניברסיטה, או איפה שזה לא יהיה, לכו על זה! אני מוכן לתת קצת ייעוץ מהצד חינם-אין-כסף מנסיוני ולעזור למי שיישא את הלפיד המכובד הזה לבייג'ינג.

מודעות פרסומת

5 תגובות to “Museek, אקורד הסיום”

  1. גיאחה said

    כבוד על הניסיון והמאמצים, ולא נורא שלא הצליח. לפחות לא חסכת מאתנו ומהעולם את הלקחים, וזה אולי החלק הכי חשוב (לעתיד).

    וחוצמזה, אל תהיה רשע – לאלטאוויסטה יש את באבל פיש! 😀

  2. יפה חברים על ההשקעה והזמן
    המאמץ שלכם ראוי לתודה רצינית ! 😉

  3. עדו said

    כל הכבוד על הניסיון, העיקר הניסיון שהיה יפה, לצערנו להרבה נגנים אין כח להירשם וחבל שכך, לא נרשמו מספיק ניסיתי להעביר לחברים את האתר אך זה היה קשה. אני מקווה שבעתיד מישהו יקח את הקונספט וישפר אותו בהשראתכם. כל הכבוד על היוזמה ומגיע לכם כל הכבוד על העובדה ששילמתם כסף.
    בתקווה לעתיד יותר טוב.

  4. רנן said

    יופי של ניסיון ליופי של רעיון. אכן צריך הרבה כוח סבלנות וזמן כדי להשקיע בפרויקטים שאפתניים ולא קלים מסוג זה. לא נורא וח"ח על המאמץ!

  5. מוריה said

    אין ספק שזה אחד הפוסטים העצובים 😦
    לדעתי יש ביקוש לרעיון שהעליתם באתר, ואכן אולי היה\יהיה יעיל יותר לשלב אותו במערכות שיתופיות שקיימות כבר- כאפליקציה נוספת.
    לא יודעת… אני עוד לא נתקלתי בקונספט דומה ל-מה שאתם הצעתם.
    בכל מקרה, עדיין נשאר לי לעשות פרוייקט גמר תכנותי לשנה הקרובה 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: