תרבות, ניכור, שיעמום, ויאוש

עברתי דירה לבלוג המאזין – http://www.listener.co.il

כוכבי העבר נמאסתם!

Posted by עידו שחם ב- יולי 30, 2008

זה פוסט שרציתי לכתוב כבר זמן מה מאז שחזרתי מסאות'סייד, הפוסט של טאפאס וטאפאס על בואם של אנימל קולקטיב הזכיר לי את זה (תודה!).

יש לי שאלה: איך, לכל הרוחות, מחליטים את מי להביא להופעה בארץ? מה השיקול? מי עומד מאחורי זה?

נראה שלאחרונה, לעומת תקופות מאוד לא זוהרות שהיו כולה לפני כמה שנים, מוזיקאים כבר לא מפחדים לבוא לארץ. כל חודש יש לפחות כמה הופעות של אמנים מחו"ל בכל מיני סדרי גודל. כנראה שהם נזכרו שיש פה כסף לעשות, ושהקהל הנואש צמא לתרבות מעבר לים ומוכן למכור בשבילה את תחתוני המשי שלו.

אממה, כמעט כל המוזיקאים שמגיעים להופיע בארץ הם, מה שקרוי באנגלית, has beens. מוריסי, בלונדי, אפילו סייפרס היל. לא תצליחו לשכנע אותי עם תירוצים כמו קאמבק, אמן גדול, האלבום החדש דווקא בסדר ושאר ירקות רקובים. אם הייתם יכולים לראות את מוריסי עכשיו, או ב-1985 כשהוא עוד היה עם הסמית'ס במה הייתם בוחרים? בלונדי עכשיו, או בלונדי לפני 30 שנה כשדברה הארי באמת היתה שווה זיון? סייפרס היל עכשיו, או בסיבוב ההופעות המסטול מהחיים של Black Sunday? איי רסט מיי קייס.

איכשהו אנחנו מקבלים את הפירורים של תעשיית המוזיקה, את הקוראסונים שאפו לפני שבוע, את הפלייליסט של סוף שבוע רגוע בגלגלצ עם כל הלהיטים מכל התקופות. למה!? ניסיון להשלמת חסכי העבר? קהל רדוד שרוצה את הלהיטים הישנים? אמרגנים שהולכים על "בטוח"? חוסר באמנים שמסכימים להגיע לפה? WTF???

אני נוטה להאמין שלכל אחד יש מחיר. תציעו הצעה מספיק טובה, תוכלו להביא לפה את מי שאתם רוצים, ועם שיווק טוב לעשות רווחים נאים ביותר. זה אומר שאפשר להביא את האמנים הכי חמים עכשיו להופעה בארץ, לראות אותם בפיק ולא בצביקה. אני מדבר על אמנים כמו איימי וויינהאוס (רק צריך לתפוס אותה בדיוק אחרי שתצא מעוד ריהב, נו, נו, נו), MGMT, ריהאנה, הטינג טינגס, אפילו את הפאקינג קוקס. זה לא שאני בהכרח מת על האמנים האלה, זה פשוט שנראה שעכשיו הם בשיא הבשלות שלהם, עכשיו הזמן לקטוף את פירותיהם ולראות אותם בהופעה לפני שיצללו לתהומות הנשייה.

נמאס לי מלאכול את הקוראסון הישן ועוד לשלם עליו מחיר מלא, אני רוצה טרי. אני רוצה לראות בהופעה את האמנים ששווים משהו עכשיו ולא את האלה שהיו שווים משהו לפני X שנה. שהאמרגנים יתאפסו על עצמם, על התאריך והשעה הנוכחית, ויתחילו להתנהג כמו מקצוענים ולא חלטוריסטים של כוכבי העבר. אה, ושמישהו יביא את רדיוהד להופיע שוב בארץ, הם עדיין רלוונטיים וגדולים מהחיים.

6 תגובות to “כוכבי העבר נמאסתם!”

  1. גיאחה said

    א. אתה (וניב הדס, שכתב דבר דומה בוואלה) צודק לגמרי – הדבר החכם ביותר לעשות הוא להביא אמנים בשיאם, או אפילו כאלה שנמצאים מעט לפני שיאם.

    ב. התשובה לשאלת החקר המודגשת שלך נורא פשוטה בסופו של דבר: המפיקים מחליטים הכל. אף אמן לא יגיע ארצה רק כי הוא נורא נורא רוצה לעשות כסף ולבקר בארץ. הוא צריך שמפיק מקומי ירים לו את האירוע. בסופו של דבר, מי שמחליט אם להתחשב או לא בטעם הרווח של הקהל, ברלוונטיות של האמנים ובכל שאר הטיעונים לכאן הוא לכאן, הם המפיקים, ורק הם.

    אתן לך דוגמה זעירה אמנם אבל מתאימה: לפני כמה חודשים פנה אליי אחד ממכריי, שכבר הביא ארצה אמן כלשהו בעבר, בהצעה לחבור אליו ואל שותפו בהבאה של להקת אינדי קטנה יחסית ששלושתנו אוהבים. השיקול היה פשוט מאוד: לדעתנו הלהקה הזו נמצאת בשיאה אחרי אלבום מצוין שגרף ביקורות נהדרות, היא מעניינת מספיק לקהל האלטרנטיבי הסקרן המקומי, ואם נצליח לסגור ערב או שניים של 200-300 איש במקום קטן אבל נורמלי כמו הלבונטין, כנראה נכסה את ההוצאות שלנו. בסוף זה לא קרה (בינתיים), בגלל בעיות של לו"ז ומקום, אבל השיקולים היו די פשוטים, בסופו של דבר: הנה להקה חמה ומעניינת, האם נוכל להביא אותם בצורה שלא תפשוט את רגלנו, במועדון נורמלי ובמחיר נורמלי?

    הבעיה היא ששוקי וייס (ועמיתיו) לא מסתכל על זה כמו שאנחנו מסתכלים על זה, והוא מגיע מחוגים מוזיקליים-מסחריים שונים לחלוטין מאנשים כמוני, כמוך, כמו ניב הדס או כמו שוורץ ואיינהורן (שמביאים את הגאטר טווינז ואת לואו, והביאו בעבר את רג'ינה ואת דבנדרה). הם רוצים לעשות בוכטה, הם לא מעודכנים מוזיקלית, הם לא מבינים שצעירים יבואו יותר בקלות להופעה מאשר מבוגרים (דיפ פרפל היא היוצאת מן הכלל שמעידה על הכלל), ושצריך להפסיק לזלזל בקהל עם תנאים לא מתאימים. לנו זה מובן מאליו, אבל לנו גם מובן מאליו שאהוד אולמרט צריך היה לפנות כל משרה ציבורית כבר לפני שנתיים. אנשים מגלומניים חושבים אחרת.

    אה, ולצורך העניין, דברה הארי מעולם לא הייתה שווה זיון. 😀

  2. נמרוד said

    בסופו של דבר אין מה לעשות, ההחלטה חייבת להיות מבוססת על שיקולים כלכליים – אף ארקייד פייר או אנימל קולקטיב לא ימשכו את כמות האנשים שמביא מוריסי. בהופעה של פיירווטר הכפלתי את כמות האנשים במחיר הכרטיס והגעתי להכנסה שמכסה בקושי טיסה של ששת חברי הלהקה לארץ ושהיה קצרה בישראל, שלא לדבר על רווח של ממש.

    לעומת זאת, במקרה של מוריסי לדוגמא, העניין הרבה יותר פשוט – ההכנסות על הכרטיסים (גם בהאנגר 1) מכסות בקלות את הוצאות ההפקה (למעשה אפילו ההכנסות מפיתה עם לבנה ובורקסים בערב הזה יכולות לכסות את הוצאות ההפקה). כמובן שנשאר הנושא של התשלום שמקבל האמן עצמו. אבל במקרה של אמן מבוסס כלכלית וותיק כמו מוריסי, אני לא בטוח שהוא לא מוכן להתפשר על המחיר רק על מנת להופיע מול קהל נלהב שעוד זוכר לו את חסד נעוריו ולא מול קהל בריטי עייף שכבר ראה אותו כמה וכמה פעמים (ובימים טובים יותר).

    בנוגע לדיפ פרפל – לא מדובר במקרה יוצא דופן, אלא פשוט בלהקה עם הרבה קהל מבוגר ומבוסס כלכלית, וההחלטה הייתה במקום לפוצץ את פארק הירקון לעשות את ההופעה במתחם קטן יותר במחיר כרטיס גבוה בהרבה.

    בסופו של דבר אפשר לבוא בטענות רק לקהל – אם רוצים הופעה של ארקייד פייר בארץ, צריך להראות שיש ביקוש לכזה דבר – וזה מתחיל מלהגיע להיצע ההופעות הקיים.

  3. שחר said

    אמנם המפיקים מחליטים לאיזה אומנים לפנות, אבל יש סיבה שהם לא בוחרים באומנים שאליהם אתה מתייחס והיא פשוטה – קשה מאוד למצוא לאומנים האלה מספיק קהל בארץ. אני יודע, כולכם רוצים לקפוץ ולצעוק שאני מדבר שטויות ולצטט שמות כמו דבנדרה וכו', אבל כמה אנשים יבואו לראות את MGMT או את הטינג טינגס או את אושנסייז או בונובו? בדיוק כמו שאמר נמרוד – לא מספיק בשביל לכסות את כרטיס הטיסה שלהם. יש סיכוי סביר שחלק מ"המפיקים" לא מעודכן מוזיקלית, אבל בוא נשים את זה בצד לרגע. העובדה המשמעותית שמה שנראה טריוויאלי בתור חובב מוזיקה הופך להיות למאוד מאוד לא פשוט בעינים של מפיק.
    ואם יורשה לי להגיד עוד דבר אחרון ממגדל השן של ההופעות שבו אני נמצא; יש לי תחושה, ואני מקווה שאני טועה, שאנשים בארץ מתלוננים על כך שלא באים אומנים שוב ושוב, אך כשהאומנים כבר מגיעים, אותם אנשים עצמם ממעטים ללכת להופעות מסיבות שנעוצות בתרבות של הופעות שאינה מושרשת בישראל, מעבר לרק סיבות כלכליות (אני אישית לקחתי קשה את הידיעה שגיאחה ואיל מרדיו פרימיום לא הלכו להופעה). אם אתם רוצים שאומנים ימשיכו לבוא, אתם חייבים ללכת להופעות ולהצביע ברגליים.

  4. יעל said

    הבעיה היא שאותם אמני has been אינם באמת הימור בטוח. סביר להניח שפול מקרתני, לו יגיע, ימכור נהדר. אבל בלונדי? הסטרנגלרס? איאן בראון? אפילו מוריסי מכר הרבה פחות ממה שההפקה ציפתה.
    זול יותר להביא אמן מדרג בינוני יותר מבחינת הצלחה (דבנדרה למשל) להופעה במקום קטן – ההוצאות קטנות יותר, קל יותר למלא מקום כמו הבארבי או הזאפה, וההימור קטן יותר.

    לא ברור לי על מה חשבו במקרה בלונדי למשל. שוקי וייס אמר בכתבה כלשהי ש"תראו, עד היום משמיעים אותם ברדיו" – זה פרמטר זה? גם את "באושר ובעוני" של שי עמר השמיעו ברדיו.

    ועוד דברים שחשוב לציין:
    – רוצים למכור? תציעו מבצעי הנחות. הקהל לא מטומטם, הוא יודע שברגע האחרון אתם נלחצים מחוסר ההיענות ופתאום צצים מבצעי אורנג'-סלקום-הסתדרות המורים-אשראי וכו'. תנו הצעה טובה למקדימים לרכוש.
    – תנאים. לדרוש סכום בן שלוש ספרות לסאונד של האנגר 11 זו חוצפה.

  5. שומר הלילה said

    טוב, אני הייתי בהופעה של בלונדי ונהניתי, כי:

    א. אמפי רעננה – ואני האדם ה-3,000 שאומר את זה בבלוגוספירה – הוא מקום מעולה להופעות.

    ב. דבי הארי, ילדים, היא אישה כריזמטית ועדיין פרפורמרית מצוינת, ולצורה הדי בזיונית שבה דיברתם עליה אין מקום כאן לדעתי.

    ג. בואו נודה, השירים של בלונדי הם כיף לשמו. ולפעמים כל אותם נביאי אינדי – ואני ביניהם – שוכחים שלמוזיקה מותר להיות גם סתם כיף, שזו הרגשה נפלאה לשיר יחד עם כמה מאות או אלפי אנשים את המילים לשיר שכולכם מכירים ומזכיר לכם את הטיול השנתי או המסיבה בתיכון או איך ההורים שלכם חגגו עליו כשהייתם בגן. רוצה לומר, סנוב, את Parallel Lines כבר רקדת?

    וכן, כל מה שאמרתם לגבי הסיבות או התנאים של ההופעות בארץ נכון.

  6. […] ההופעות השנה, שנת 2011, חלש משהו. חזרנו שוב לתקופת היורה ויש מעט מאוד הבלחות מעניינות. מה שחסר לי בעיקר זה […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: